9,0
1.582 beoordelingen
Terug naar overzicht
2019-085-nieuwste-toyota-hybrides-zijn-hier-om-te-blijven-hero-1140.jpg

Toyota meest duurzame automerk

Hybride zorgt voor leiderspositie

Het onafhankelijke adviesbureau PA Consulting heeft onderzocht hoever autofabrikanten zijn op het gebied van reductie van CO2-emissie. Daaruit blijkt dat Toyota de doelen die de Europese Unie voor 2021 heeft gesteld, al vrijwel heeft bereikt. Dat is te danken aan Toyota’s uitgekiende modellenmix, met hybride modellen die het in grote aantallen verkoopt. Toyota is toonaangevend op het gebied van hybride aandrijving.

Hybride rijdt helft van de tijd elektrisch

In de praktijk rijden hybride auto’s in de stad tot wel 50% van de rijtijd elektrisch en de nieuwe Toyota Yaris zelfs tot 80%. Dankzij het grote aantal hybride modellen dat Toyota verkoopt, draagt het merk dus – anders dan autofabrikanten die veel minder hybride of elektrische modellen verkopen – enorm bij aan de reductie van de CO2-uitstoot. En zo voldoet Toyota al bijna aan de norm die de EU voor 2021 heeft gesteld. De EU heeft overigens enorme boetes gezet op het niet voldoen aan de emissienorm.

hybride-rijdt-helft-van-de-tijd-elektrisch.jpg
Hybride: hogere verkoopaantallen, meer impact

Dat Toyota vooral op hybride aandrijving inzet, heeft te maken met het feit dat grondstoffen voor accu’s voor elektrische aandrijving schaars en kostbaar zijn. Daarom vindt Toyota het efficiënter om die grondstoffen en dus de kosten eerst te verdelen over een groot aantal hybride auto’s. Die zijn betaalbaarder en voor veel meer mensen bereikbaar dan veelal kostbare volledig elektrische auto’s. Met de hoge verkoopaantallen hebben de hybride modellen van Toyota op de korte termijn dan ook een grotere impact op de reductie van CO2-emissies in Europa dan volledig elektrische modellen.

2019-085-nieuwste-toyota-hybrides-zijn-hier-om-te-blijven-hero-1140.jpg
Rekenvoorbeeld

Gerald Killman, hoofdingenieur van Toyota in Europa, rekent in gesprek met Topgear voor: “Stel dat je 40 kWh aan accucellen hebt en veertig auto’s bouwt. Stop je die cellen in één EV en bouw je 39 benzineauto’s, of maak je veertig hybrides met een 1 kWh-accu? Ons onderzoek laat zien dat in Europese steden hybrides de helft van de afstand zonder benzinemotor rijden. In dit voorbeeld: Met één EV reduceren we de uitstoot met één-veertigste, bouwen we veertig hybrides, dan halveren we de uitstoot.” Als de accutechniek verder ontwikkeld is, breidt Toyota het modellengamma uit met volledig elektrische modellen.

Inschrijven Toyota nieuwsbrief